08 marca 2010

Lekcja 1

Hiragana
ひらがな

Japończycy mają 2 alfabety ze znakami-hiragana i katakana. Jeden znak to 2 litery (np. ki), czasem 3 (np. tsu), a w pięciu wypadkach to jedna litera (a, i, u, e, o). Kanji to znaki bardziej złożone, zapożyczone z chińskiego, które oznaczają słowo lub kilka.
Aby zacząć uczyć się języka japońskiego, trzeba zacząć od podstaw. Lepiej zacząć od hiragany, ponieważ za jej pomocą są zapisywane zwyczajne rzeczy, jak pokój, buty, zegar, statek czy niebo. Zatem hiragany jest więcej w języku japońskim.
Dosyć tego pitolenia >D

Kolejność stawiania kresek jest ważna. Pomaga to w dbaniu o estetykę pisma. Zasady są proste: najpierw poziome kreski, potem pionowe, najpierw te skośne w lewo, potem w prawo, z góry na dół, od lewej do prawej. Oczywiście są nieliczne wyjątki (znak 'mo'も).

 

asa ranek
inu pies
umi morze
eki stacja
okane pieniądze





Osobiście nauczyłam się całego alfabetu hiragana w wakacje ubiegłego roku. Pomogło mi szyfrowanie notatek w moim pamiętniku xd I tak zamiast 'a' pisałam あ, a zamiast 'i'-い. Z dalszą nauką mogłam zastąpić coraz więcej głosek. Oczywiście wszystkiego nie da się zaszyfrować, ale gdy daję komuś do przeczytania mój pamiętnik, szybko rezygnuje po paru nieudanych próbach. Bo kto niewtajemniczony spodziewa się, ze jeden nieskomplikowany znak oznacza np. 'to'?
Ale zaraz zaraz. Co cię to obchodzi? Niech se robię co chcę.
No jasne, ale to jesten ze sposobów na zapamiętanie hiragany.
Pocieszeniem jest to, że gdy nauczysz się rysować kilkanaście pierwszych znaków, z resztą nie będzie problemu!^

Mam nadzieję, ze nie zrezygnujecie szybko, tylko przez taką błahostkę. Japonia jest prężnie rozwijającym się krajem, o prostym języku, a władanie nim otwiera przed tobą wiele drzwi. Poza tym to ciekawa kultura.

Zapraszam na resztę lekcji, które pojawią się już niedługo : )

Sayonara (bo nie wiadomo kiedy się zobaczymy)
さよなら

tabelka ze znakami oraz znaczenia słów ze strony www.japaneo.pl ^_^ 

Brak komentarzy: